Sumnja i vjera
Neki misionar Družbe Isusove,
brat junaka Rodriga, mondenog čovjeka, pustolova
koji luta između Boga i svijeta, prikazan je kao
brodolomac. Brod su mu potopili morski razbojnici,
a njega su privezali za jednu gredu broda koji
je potonuo, i tako on sada besciljno luta na komadu
drva uzburkanim vodama oceana. Predstava počinje
njegovim posljednjim monologom: »Gospodine,
zahvaljujem ti se što si me tako okovao. Ponekad
se je dešavalo da su mi tvoje zapovijedi postajale
mučne, i moja se je volja iznevjerila tvome zakonu.
Ali danas više ne mogu biti privezanij i za tebe
nego što jesam, i kad pokušavam svoje udove jedan
za drugim osloboditi, nijedan se ne može ni za pedalj udaljiti od tebe. Zaista sam pričvršćen na križ,
ali križ na kojemu visim nije pričvršćen ni za što.
Jednostavno luta morem.« Pričvršćen na križ, a križ ni ο što, viseći nad
ponorom.
Jedva da bi bilo moguće sugestivnije i
točnije opisati situaciju vjernika danas. Čini se, kao
da ga nad ništavilom drži još samo jedna greda, i
kao da je moguće izračunati čas kad će se potopiti.
S Bogom ga vezuje samo jedna istrgnuta greda, no
ta veza je neizbježna, tako da on konačno i zna
kako je to drvo jače od ništavila koje pod njim
bjesni, no ništavila koje ipak predstavlja moć što
ugrožava njegovu sadašnjost.
Slika u sebi sadrži, osim toga, još i jednu daljnju
dimenziju, koja mi čak izgleda jedino važnom. Jer,
ovaj isusovac-brodolomac nije sam, naprotiv, u njemu
se na neki način odražava i sudbina njegova
brata. U njemu je prisutan usud brata, brata koji
se smatra nevjernikom i koji je okrenuo Bogu leđa,
jer drži da njegov posao nije čekanje, već »posjedovanje
onoga što se može doseći..., kao da bi
mogao biti negdje gdje nisi Ti«.
Ne trebamo ovdje zalaziti u splet Claudelove koncepcije,
u to kako njegova misao vodilja govori
ο sraslosti prividno oprečnih sudbina, tako da na
kraju Rodrigova sudbina dodiruje sudbinu njegova
brata: osvajač svijeta završava kao rob na jednom
brodu, rob koji mora biti sretan kad neka stara
časna sestra zajedno sa zarđalim tavama i ostalim
starudijama pokupi i njega, kao bezvrijednu stvar.
Ostavimo sada sliku po strani a vratimo se našoj
vlastitoj situaciji: Ako vjernik živi svoju vjeru uvijek
i samo nad oceanom ništavila, iskušenja i upitnosti,
ako je ocean nesigurnosti i neizvjesnosti jedino moguće mjesto njegova vjerovanja, onda je jasno da
ni nevjernika ne smijemo uzeti nedijalektički, kao
običnog bezvjerca. Vidjeli smo dosad da vjernik ne
živi sigurno, bez pitanja, nego mu stalno prijeti pad
u ništavilo, pa ćemo tako morati priznati i sraslost
ljudskih sudbina, potvrdivši ujedno da ni onaj tko
ne vjeruje ne predstavlja neku zatvorenu egzistenciju.
On se može ponašati kao čisti pozitivist koga
su odavno napustila nadnaravna iskušenja i sklonosti
te sada živi još samo od onoga što je neposredno
sigurno, no ipak ga nikada neće napustiti
potajna neizvjesnost ima li pozitivizam zaista posljednju
riječ. Kao što se događa vjerniku da ga '
guši slana voda sumnje kojom mu ocean neprekidno
zapljuskuje usta, tako postoji i nevjernikova
sumnja u njegovu vlastitu nevjeru, u njegovu zamisao
totaliteta svijeta, koju je naumio proglasiti kao
potpunost. Nikada nije potpuno siguran u ono što
vidi i što smatra cjelinom: naprotiv, stalno ga ugrožava pitanje ne predstavlja li i ne kazuje li možda
ipak vjera zbilju. Kao što je, dakle, vjernik svjestan
da je trajno ugrožen nevjerom te nju mora doživljavati
kao svoje stalno iskušenje, tako i nevjerniku
vjera znači ugroženost i iskušenje za njegov, prividno,
jednom zauvijek zaokružen svijet. Jednom
riječju, ne može se pobjeći iz dileme čovještva.
Onaj tko želi pobjeći iz neizvjesnosti vjere, morat
će doživjeti neizvjesnost nevjere, jer nevjernik nikada
ne može stopostotno reći ne krije li se možda
ipak u vjeri istina. Neotklonjivost vjere pokazuje
se tek onda kad je pokušamo otkloniti.
Uvod u kršćanstvo, str: 19-21
Primjedbe
Objavi komentar