Posljednji razgovori- Vidovi pontifikata



Nakon što ste motu propriom Summorum Pontificum olakšali pristup prijašnjoj latinskoj misi, nastala je rasprava o molbenici Velikoga petka za obraćenje Židova. Vi ste potom u veljači 2008. taj tekst zamijenili novom formulacijom. Nije li se spor mogao izbjeći?


To su oni koji mi nisu teološki prijatelji montirali u Njemačkoj. Stvar stoji ovako: novu molbenicu Velikog petka poznajemo i svi su je prihvatili. Ali u međuvremenu smo, već s Ivanom Pavlom II., primili u Crkvu neke skupine sa starom liturgijom, na primjer Bratstvo svetoga Petra. Dakle, postojale su već mnoge redovničke zajednice, vjerničke zajednice koje su slavile staru liturgiju. Sa starom liturgijom Velikoga petka, koju se tako doista ne može prihvatiti. I čudim se da se ništa nije činilo protiv toga.
Bio sam mišljenja da se to ne može tako pustiti, da se i pobornici stare liturgije moraju u toj točki promijeniti. Stoga se moralo načiniti oblik molbenice koja se uklapa u duhovni stil stare liturgije, a istodobno je usklađena s našim modernim spoznajama o židovstvu i kršćanstvu. Kao i sve molitve Velikoga petka, i ova se obnovljena molitva Velikog petka sastoji od poziva na molitvu i od stvarne molbenice, Poziv na molitvu doslovno sam uzeo iz molbenice Časoslova. Stvarna je molbenica formulirana od tekstova Pisama. U tomu nije sadržano apsolutno ništa što bi opravdalo prigovore koje se u Njemačkoj uvijek iznova podgrijava.
I danas sam radostan što mi je uspjelo u staroj liturgiji pozitivno promijeniti ovu točku. Kada bi se, kako se iznova zahtjeva, povuklo ovu novu formulaciju molbenice, to bi značilo da bi se ponovno morao moliti stari, neprihvatljivi tekst s perfidi ludaei. No stanoviti su ljudi u Njemačkoj uvijek pokušavali mene maknuti. Znali su da najlakše ide preko Izraela i onda su montirali laž da je tu rečeno ne znam što. Moram reći da to držim gnusnim. Do tada se molilo staru molbenicu i ja sam je, za ovaj krug, zamijenio boljom. Međutim oni nisu htjeli da netko to razumije. 
(Problematika molbenice Velikog petka - (op. ur. bloga):
Dodatak 1:
Molbenica Velikog petak za Židove u tradicionalnom obredu prije i nakon izmjene pape Benedikta:
1. Molimo i za nevjerne Židove, da Bog i Gospod naš skine koprenu sa srdaca njihovih, te i oni spoznaju Isusa Krista, Gospoda našega. Svemogući vječni Bože, koji ni židovsku nevjeru od svojega milosrđa ne odgoniš: usliši molitve naše, što ih radi zasljepljenosti onoga naroda prinosimo, da upoznavši istine Tvoje svjetlosti, koja je Krist, iz svoje se tame otme. Po istom Gospodu.

Papa Benedikt preformulirao je ovu molitvu za tradicionalni obred na sljedeći način:
2. Molimo i za Židove, da Bog, naš Gospodin, rasvijetli njihova srca, da spoznaju Isusa Krista, Spasitelja svih ljudi. Svemogući vječni Bože, ti hoćeš da se svi ljudi spase i dođu do spoznanje istine. Udjeli milostivo da kod ulaska punine naroda u tvoju Crkvu bude spašen sav Izrael. Po Kristu.
Dodatak 2.:
* Papa Pavao VI. je 1965. godine znatno izmjenio molitvu za novi obred ali je i dalje ostala sa jasnom porukom i željom:

Molimo i za Židove: da se Bog i Gospodin naš udostoji rasvijetliti ih sjajem svoga lica, da bi i oni priznali sveopćeg Otkupitelja, Isusa Krista našega Gospodina. Svemogući vječni Bože, koji si dao svoja obećanja Abrahamu i njegovu potomstvu: milostivo usliši molitve svoje Crkve, da bi u starini stečeni narod zavrijedio postići puninu otkupljenja. Po Gospodinu.

** Ali u Misalu iz 1970. je ne nalazimo nitu u ovom obliku, nego je molbenica znatno relativizirana, ne spominje se ni želja da židovski narod spozna Isusa Krista:
Molimo i za Židove: njima je prvima Gospodin Bog naš govorio. Neka im dade da rastu u njegovoj ljubavi i vjernosti Savezu. Svemogući vječni Bože, ti si dao svoja obećanja Abrahamu i njegovu potomstvu: usliši molitve svoje Crkve i narod Izraelski, svoju prvu baštinu, privedi punom otkupljenju. )

I o skandalu spolnoga zlostavljanja iscrpno smo govorili u Svjetlu svijeta. Na napad da ste glede spolnoga zlostavljanja prikrivali stvari nedavno ste iznova odgovorili Otvorenim pismom. Zašto vam je ovo pojašnjenje tako važno?


Jer se radi o istini i bilo bi pogubno kada bi ove klevete bile istinite. Ja sam kao predstojnik Kongerencije za nauk vjere, kada su stvari došle do mene, odmah reagirao. Najprije je kongerencija za kler zahtijevala nadležnost. No ja sam vidio da se ondje ne ide strogom linijom kakva je potrebna i to sam prenio na Kongerenciju za nauk vjere. Bio sam svjestan da je to teška zadaća, da ćemo naići na kritike, ali i da imamo ljude koji to mogu bolje svladati. Da se time bavi kongerencija za nauk vjere, trebao je biti znak da ova zadaća ima najviši prioritet za Crkvu.


U svojoj već spomenutoj molbenici Velikoga petka iz 2005. govorili ste o priljavštinama u Crkvi. Je li se ta riječ tada već odnosila na slučajeve spolnoga zlostavljanja?


Bilo je to prisutno, ali mislio sam na puno toga. Kao predstojnik Kongerencije za nauk vjere saznate tako mnogo stvari jer ondje stižu takvi skandali da čovjek mora imati jaku dušu da sve to podnese. Da u Crkvi ima prljavština, uvijek se zna, ali ono što kao predstojnik Kongerencije za nauk vjere moraš probaviti, vrlo je opsežno i zato sam jednostavno htio moliti i samoga Gospodina da nam pomogne.


Mnogi misle da Ivan Pavao II. nije tome problemu prilazio dovoljno ofenzivno.


Uvijek ovisi o informaciji. Kada je bio dovoljno informiran i vidio što se događa, posve je bio uvjeren da se to mora energično rješavati. Bilo je tako da polazeći od postojećega crkvenoga prava nisu bile moguće velike kazne. Rekao sam da su nam potrebne nove odredbe. papa mi je odmah dao slobodne ruke. Načinili smo nove pravne norme i strukture, Samo se tako moglo pristupiti tome problemu.


Iz knjige: Benedikt XVI., Posljednji razgovori s Peterom Seewaldom (str. 211-213).
Više o knjizi na linku

Primjedbe

Popularni postovi