Razumnost vjere
Promotrimo li sve to, ustanovit ćemo kako su usko povezane prva i posljednja riječ Creda: »Vjerujem« i »Amen«, kako obuhvaćaju cjelinu pojedinih izreka i tako određuju unutarnje mjesto svemu onome što se nalazi između njih. U dvozvuku »Vjerujem« i »Amen« biva vidljivim smisao svega, duhovno gibanje ο kom se radi. Ranije smo ustanovili da riječ amen u hebrejskom pripada istom korijenu od kojega potječe i riječ »vjerovanje«. »Amen« tako još jednom kaže, samo na svoj način, što znači vjerovanje: s povjerenjem se postaviti na temelj koji nosi, i to ne zato jer sam ga ja učinio i proračunao, već upravo zato što ga nisam ja načinio i nisam ga u stanju proračunati. Vjera izražava predanost onome što niti možemo učiniti niti trebamo učiniti, predanost temelju svijeta kao smislu koji mi istom i omogućuje slobodu činjenja. No ipak, ono što se ovdje događa ne znači slijepo izručivanje iracionalnome. Naprotiv, to znači prilaženje »logosu« (»ratio«), smislu, a na taj način i samoj istini, jer najzad, ne može i ne smije biti drugoga temelja na koji bi se čovjek postavio osim same istine što se otvara. Ovdje sada, kad bismo to najmanje očekivali, nailazimo još jednom na posljednju antitezu između činilačkog znanja i vjerovanja.
Činilačko znanje — vidjeli smo već —prema svojem najdubljem htijenju pozitivističko je i ograničava se na ono što je dano i što je mjerljivo. A posljedica je toga da ono više ne pita za istinu. Svoje uspjehe postiže upravo time što se odriče pitanja ο samoj istini, a zadovoljava se »ispravnošću«, »točnošću« sistema, čiji se hipotetski nacrt mora pokazati valjanim u funkcioniranju eksperimenta. Činilačko znanje — da izreknemo to još jednom, drugim riječima — ne pita ο stvarima kakve su one po sebi i u sebi, već samo ο mogućnosti njihovog funkcioniranja za nas. Obrat prema činilačkom znanju postignut je upravo time da čovjek bitak više ne promatra u njemu samome, već samo u funkciji prema našem djelu. To znači da se sam pojam istine bitno izmijenio time što se pitanje istine odvojilo od bitka a prebacilo se na factum i faciendum. Umjesto istine bitka u sebi došla je upotrebljivost stvari za nas, koja se potvrđuje u ispravnosti rezultata. U ovome je točno i neopozivo to da nam je proračunljiva samo ta ispravnost, a istina samoga bitka otima se našem računalačkom znanju. Kad se kršćanski vjerski stav izražava u riječi »amen«, u kojoj se međusobno prožimaju značenja: vjerovati nekomu, povjerenje, vjernost, čvrstoća, pouzdani temelj, stajanje, istina — time se želi reći: ono na čemu čovjek stvarno može stajati i što mu može biti smisao može biti jedino istina. Samo istina predstavlja za čovjeka shodni temelj njegova stajanja. Tako čin kršćanskog vjerovanja bitno uključuje ovo uvjerenje: smislonosni temelj ,»logos«, na što se mi postavljamo, to upravo kao smisao jest ujedno i istina. Smisao koji ne bi bio istina bio bi besmisao. Nedjeljivost smisla, temelja, istine, koja dolazi do izražaja i u hebrejskoj riječi »amen« i u grčkoj riječi »logos«, nagoviješta ujedno jednu čitavu sliku svijeta. U nerazdvojivosti smisla, temelja i istine, kako je te riječi na za nas neizvediv način uključuju, dolazi na vidjelo čitava mreža koordinata pomoću koje kršćanska vjera promatra svijet i u kojoj se s njime suočuje. Ali to također znači da vjera po svojoj izvornoj biti nije slijepo gomilanje nerazumljivih paradoksija. Znači, nadalje, da nije ispravno kad se misterij, a to nije rijedak slučaj, navodi kao izgovor zato što je zatajio razum. Vjera zacijelo nije znanje u smislu činilačkog znanja i njegova oblika proračunljivosti. Ona to ne može nikada postati, te može najzad ispasti samo smiješnom ako se ipak pokuša ustaliti u tim oblicima. Ali i obratno, proračunljivo činilačko znanje po svojoj je biti ograničeno na ono što je pojavno i funkcionalno, a nije put da nađe samu istinu, koje se odreklo već u svojoj metodi. Način kako se čovjek susreće s istinom bitka nije znanje, već razumijevanje: razumijevanje smisla kojemu se povjerio. I dakako, moramo dodati da se razumijevanje otvara tek kad čovjek »stoji«, a izvan toga ga nema. Jedno se bez drugoga ne zbiva, jer razumijevanje znači da smisao koji smo prihvatili kao temelj — prihvaćamo i shvaćamo kao smisao. Mislim da je ovo precizno značenje onoga što mislimo riječju razumijevanje: da temelj na koji smo se postavili učimo shvaćati kao smisao i istinu; da učimo spoznavati kako temelj predstavlja smisao. Ako je pak tako, onda razumijevanje ne samo da ne proturječi vjeri, već predstavlja njezinu najintimniju osobitost. Poznavanje funkcionalnosti svijeta kako nam ga grandiozno nuđa današnje tehničko-prirodoznanstveno mišljenje ne donosi razumijevanje svijeta i bitka. Razumijevanje raste samo iz vjere. Zato teologija kao govor ο Bogu u kojemu je prisutno razumijevanje, logos ( = racionalni, umsko-shvaćajući govor) predstavlja prastari zadatak kršćanskog vjerovanja. Na ovom se stanju stvari temelji i pravo da u kršćanskome bude prisutno i grčko, pravo koje se ne može ničim dokinuti. Uvjeren sam da kršćanska poruka nije u biti tek pukim slučajem ponajprije stupila u grčki svijet kad je izrađivala svoj lik, stopivši se tako u ovom prostoru s pitanjem ο razumijevanju, ο istini. Vjerovanje i razumijevanje ne pripadaju manje zajedno nego što pripadaju vjerovanje i stajanje, i to jednostavno zato što su stajanje i razumijevanje nerazdjeljivi. Zato grčki prijevod Izaijine rečenice ο vjeri i stajanju otkriva jednu dimenziju koja je neophodna za biblijsko shvaćanje, ne želimo li ga potisnuti u zanesenjaštvo i sektaštvo. Svakako, razumijevanju je vlastito da ono uvijek nanovo prekoračuje naše shvaćanje do spoznaje da smo obuhvaćeni. Ako je pak razumijevanje shvaćanje naše obuhvaćenosti, to onda znači da mi sami ne možemo to više obuhvatiti; ono nam daje smisao upravo time što nas obuhvaća. U ovom smislu govorimo s pravom ο tajni kao ο nečemu što nam prethodi i što nas neprekidno prekoračuje, kao ο temelju koji nikada nećemo dostići ili prestići. Ali upravo u tom što smo obuhvaćeni onim što još nismo ni shvatili jest odgovornost razumijevanja, bez kojega vjera ne bi imala dostojanstva te bi sama sebe uništila.
Uvod u kršćanstvo, st: 50-54
Primjedbe
Objavi komentar