Cvjetnica
Pred Kristom moramo prostrijeti naš život, naše osobe u stavu zahvalnosti i klanjanja
Cvjetna je nedjelja veliki portal
koji nas uvodi u Veliki tjedan, u tjedan u kojem Gospodin Isus ide prema
vrhuncu svog zemaljskog hoda. On ulazi u Jeruzalem da bi ispunio Pisma i bio
obješen na drvu križa, prijestolju s koga će zauvijek vladati, privlačeći sebi
čovječanstvo svih vremena i pružajući svima dar otkupljenja. Iz Evanđelja znamo
da se Isus uputio prema Jeruzalemu zajedno s dvanestoricom i da mu se putem
pridruživalo mnoštvo hodočasnika. Sveti Marko nam pripovijeda da već na polasku
iz Jerihona „veliko je mnoštvo“ slijedilo Isusa (usp. 10,46).
Na posljednjoj dionici puta zbiva
se osobit događaj, koji povećava očekivanja onoga što će se dogoditi i koji još
više usredotočuje pažnju na Isusa. Putem, na izlasku iz Jerihona, sjedi proseći
slijepi čovjek Bartimej. Čim začu da dolazi Isus iz Nazareta, stane vikati:
„Sine Davidov, Isuse, smiluj mi se!“ (Mk 10,47). Nastoji ga se ušutkati, ali
uzaludno, sve dok ga Isus ne pozove da mu se približi. „Što hoćeš da ti učinim?“
Slijepac mu reče: „Učitelju moj, da progledam!“ (r. 51). Isus će mu: „Idi,
vjera te tvoja spasila!“ Bartimej progleda odmah i uputi se slijediti Isusa
(usp. r. 52). Nakon ovog čudesnog znaka, popraćenog zazivom „Sine Davidov“,
treptaj mesijanske nade prožima mnoštvo izazivajući u mnogima pitanje: Je li
ovaj Isus, koji hoda pred nama prema Jeruzalemu, možda Mesija, novi David? Je
li možda Njegovim skorim ulaskom u Sveti grad došlo vrijeme u kojem Bog konačno
želi obnoviti Davidovo kraljevstvo?
I priprema ulaska, koga
organizira Isus sa svojim učenicima, doprinosi povećanju te nade. Isus stiže u Jeruzalem iz Betfage i Maslinske
gore, putem kojim bi trebao doći Mesija. Otuda, On šalje dva učenika,
zapovijedajući im da mu dovedu magarčevo mladunče, koga će naći na putu. Oni
uistinu nalaze magarčića, odvezuju ga i vode Isusu. U tom trenutku su duše
učenika, ali i drugih hodočasnika, obuzete oduševljenjem: uzimaju svoje ogrtače
i stavljaju ih na magarčeva mladunčeta; drugi ih prostiru na putu pred Isusom,
koji jaše na magarcu. Zatim, režući maslinove grane započinju uzvikivati riječi
118. psalma, drevne riječi blagoslova hodočasnika koje postaju, u onom
kontekstu, mesijanski navještaj: „Hosana! Blagoslovljen Onaj koji dolazi u ime
Gospodnje! Blagoslovljeno kraljevstvo oca našega Davida koji dolazi! Hosana u
visinama!" (Mk 11,9-10). Ovo svečano klicanje kojeg su prenijeli sva
četvorica evanđelista, usklik je blagoslova, himna ushita: izražava jednodušno
uvjerenje da je u Isusu Bog pohodio svoj narod i da je željeni Mesija konačno
došao. Svi su tu s rastućim iščekivanjem za djelo koje će Krist učiniti kada
uđe u njegov grad.
Koji je sadržaj, najdublji odjek ovog
ushita radosti? Odgovor dolazi od cjelokupnoga Pisma, koje podsjeća da Mesija
ispunjava obećanje Božjeg blagoslova, obećanje koje je izvorno Bog dao
Abrahamu, ocu svih vjernika: „Velik ću narod od tebe učiniti, blagoslovit ću te
(…) sva plemena na zemlji tobom će se blagoslivljati“. (Post 12,2-3). Obećanje
koje je Izrael podržavao uvijek živim u molitvi, posebno u molitvi psalama.
Stoga Onaj komu mnoštvo kliče kao blagoslovljenom je istovremeno Onaj u kome će
biti blagoslovljeno cijelo čovječanstvo. Tako u svijetlu Krista, čovječanstvo
se prepoznaje duboko sjedinjeno, zaogrnuto ogrtačem božanskog blagoslova,
blagoslovom koji sve prožima, podržava, otkupljuje, posvećuje.
Ovdje možemo otkriti prvu veliku
poruku koju donosi današnja svetkovina: poziv da ispravno promatramo cijelo
čovječanstvo, narode koji čine svijet, različite kulture i civilizacije. Pogled
koga vjernik prima od Krista je pogled blagoslova: mudar i ljubazan, sposoban
prihvatiti ljepotu svijeta i sažaliti se nad krhkosti. U tom se pogledu vidi
pogled samog Boga na ljude koje On ljubi i o stvaranju, djelu Njegovih ruku.
Čitamo u Knjizi mudrosti: „A ti si milostiv svemu jer možeš sve i kroz prste
gledaš na grijehe ljudima da bi se pokajali. Jer ti ljubiš sva bića i ne mrziš
ni jedno koje si stvorio. Jer da si štogod mrzio, ne bi ga ni stvorio (…) Ali
ti si milostiv sa svima, jer sve je tvoje, Gospodaru, ljubitelju života“ (Mudr
11,23-24.26).
Vratimo se današnjoj evanđeoskoj
stranici i upitajmo se: što je stvarno u srcu onih koji kliču Kristu kao Kralju
Izraela? Zasigurno imali su vlastitu zamisao Mesije, zamisao kako bi morao
djelovati Kralj koga su obećali proroci i koji je tako dugo očekivan. Nije
slučajno da nakon nekoliko dana, mnoštvo Jeruzalema, umjesto da kliču Kristu,
vikati će Pilatu: „Raspni ga!“ I sami učenici, kao i drugi koji su ga vidjeli i
slušali, ostaju bez riječi, izgubljeni. Najveći je dio ostao razočaran načinom
kojim se Isus odlučio predstaviti Mesijom i Kraljem Izraela. Upravo je tu bit današnjeg
blagdana i za nas. Tko je za nas Isus iz Nazareta? Koju zamisao o Mesiji imamo,
koju zamisao o Bogu imamo? To je suštinsko pitanje, kojeg ne možemo izbjeći,
tim više što smo upravo ovog tjedna pozvani slijediti našeg Kralja koji izabire
križ kao prijestolje; pozvani smo slijediti Mesiju koji nam ne jamči olaku
zemaljsku radost, već radost u nebu, blaženstvo Boga. Moramo se upitati: koja
su naša istinska očekivanja? Koje su naše najdublje želje s kojima smo danas
ovdje došli slaviti Cvjetnu nedjelju i započeti Veliki tjedan?
Neka dva
osjećaja budu prisutna ovih dana: hvala, kao što su učinili oni koji su
dočekali Isusa u Jeruzalemu sa svojim „hosana“; i zahvalnost, jer u ovom
Velikom tjednu Gospodin Isus će obnoviti najveći dar koji se može zamisliti:
darovati će svoj život, tijelo i krv, svoju ljubav. Ali na tako veliki dar
moramo odgovoriti na prikladan način, darivanjem nas samih, našeg vremena,
molitve, našeg biti u dubokom zajedništvu s Kristom koji trpi, umire i uskrsava
za nas. Starodrevni su oci Crkve vidjeli simbol u činu ljudi koji su slijedili
Isusa pri Njegovu ulasku u Jeruzalem, u činu prostiranja ogrtača pred
Gospodinom. Pred Kristom – govorili su Oci – moramo prostrijeti naš život, naše
osobe u stavu zahvalnosti i klanjanja. Čujmo ponovno, na kraju, glas jednog od
starodrevnih otaca, sv. Andriju, biskupa Krete: „Ponizno prostrimo nas same
pred Kristom, umjesto ogrtača ili posječenih grana, zelenih grančica lišća koje vesele oči samo za nekoliko sati i
koje su predodređene izgubiti zajedno s limfom i svoje zelenilo. Prostrimo nas
same obučene Njegovom milosti ili bolje, Njime samime (…) i prostrimo se pred
Njegove noge kao prostrti ogrtači (…) da bi mogli pružiti pobjedniku smrti ne
više jednostavne palmine grane, već trofeje pobjede. Mašući duhovnim granama
duše, i mi danas, zajedno s djecom sveto kličimo: 'Blagoslovljen onaj koji
dolazi u ime Gospodnje, kralj Izraela'“ (PG 97, 994).
(pp Benedikt XVI, Propovijed na Cvjetnicu 2012.)
Primjedbe
Objavi komentar