Pogovor (cijeli tekst)
Pogovor za knjigu “Snaga tišine”
Roberta kardinala Saraha
Kada sam pedesetih godina prvi puta
pročitao Poslanice svetog Ignacija Antiohijskog, na poseban način me je pratila
misao iz njegovog pisma Efežanima: “Bolje je šutjeti i biti, nego govoriti i
ne biti. Dobro je poučavati ako onaj tko poučava to i čini. Jedan je Učitelj,
koji reče i postade, a i ono što je šutke učinio dostojno je Otca. Tko ima
Isusovu riječ, taj može čuti i njegovu šutnju da bude savršen, da vrši ono što
govori i da se pozna po onomu o čemu šuti.” (XV 1-2)
Što to znači čuti Isusovu šutnju, prepoznati
ga po Njegovoj šutnji? Iz Evanđelja znamo kako je Isus noć provodio u osami,
moleći na gori u razgovoru s Otcem. Znamo kako Njegov govor, Njegove riječi
dolaze iz šutnje, i kako su jedino ondje mogle sazrijeti. Stoga je razumljivo
kako se Njegova riječ pravilno može razumjeti samo onda kada se uđe u Njegovu
šutnju; kada se uči čuti Njegovu riječ u Njegovoj šutnji. Jasno, kako bismo
mogli tumačiti Isusove riječi potrebno je razumjeti povijest koja nas uči na
koji način razumjeti ondašnje vrijeme i
način govora – ali samo to nije dovoljno kako bismo proniknuli u dubinu
Gospodinove poruke. Onaj tko danas čita sve bujnije komentare Evanđelja,
naposljetku ostaje razočaran. Osoba
nauči puno toga korisnog o tadašnjem vremenu te velik broj hipoteza koje naposljetku
ničime ne pridonose razumijevanju teksta. Na kraju, osoba osjeća kako u svoj
toj hrpi riječi nedostaje nešto ključno: ulazak u Isusovu tišinu, iz koje se
Riječ rađa. Kad nismo sposobni ući u njegovu
šutnju, uvijek ćemo Riječ čuti samo na njenoj površini ne razumjevši je u
potpunosti.
Sve su mi ove misli, dok sam čitao
knjgu kardinala Saraha, ponovno prošle kroz dušu. Sarah nas uči šutnji,
su-šutnji s Isusom, istinskoj unutarnjoj tišini, te nam upravo tako pomaže da
iznova razumijemo Isusovu riječ. Dakako, kardinal rijetko govori o sebi, ali
povremeno nam dopusti zaviriti u njegov nutarnji život. Na pitanje Nicolasa
Diata (u knjizi Bog ili ništa): “Jeste
li ikad u svom životu pomislili kako riječi postaju teške, opterećujuće, preglasne?”,
odgovara: “Dok bih molio, a i u svojoj nutrini, često bih osjetio čežnju za
dubljom i potpunijom tišinom… Dani u tišini, samoći i apsolutnom postu bili su
mi od velike pomoći. Bili su jedna neizreciva milost, dubinsko čišćenje i
osobni susret s Bogom… Dani u tišini, samoći i postu, s Riječju Božjom kao
jedinom hranom čovjekov život čine ispunjenim.”
U ovim rečenicama je vidljiv izvor iz
kojega kardinal živi, i koji njegovoj misli daje nutarnju dubinu. Odatle uvijek
iznova može vidjeti opasnosti koje, kako svećenicima, tako i biskupima
ugrožavaju njihov duhovni život, a samim time i Crkvu, gdje umjesto tišine
nerijetko dolazi do pričljivosti u kojoj se snaga riječi gubi. Želim citirati
još jednu rečenicu, koja svakom biskupu može biti za ispit savjesti: “Može se
dogoditi da dobar i pobožan svećenik, kada je uzdignut na biskupsku čast, brzo
upadne u osrednjost i brigu za svjetovne afere. Tako, opterećen dužnostima koje
su mu povjerene, vođen brigom, tjeskobom, ponosan na svoju moć, svoj
autoritet, te materijale potrebe, on postepeno gubi snagu.”
Kardinal Sarah je duhovni učitelj
koji, iz dubine šutnje s Gospodinom, u nutarnjem jedinstvu ,s njim razgovara te
tako svakome od nas ima nešto za reći.
Trebamo biti zahvalni papi Franji što
je takvog duhovnog učitelja (velikana) postavio na čelo Kongregacije za bogoštovlje
i disciplinu sakramenata. I kod liturgije vrijedi isto što i kod tumačenja
Svetog pisma – stručnost je nužna. Ali, i kod liturgije također vrijedi kako
profesionalnost na koncu može promašiti bit ako nije utemeljena u dubokom
jedinstvu s Crkvom koja moli, a koju Gospodin uvijek iznova podučava adoraciji.
S kardinalom Sarahom, majstorom tišine i unutarnje molitve, liturgija je u
dobrim rukama.
U Vatikanu,
Vazmena osmina 2017.
Benedikt XVI,
papa emeritus
(prijevod s njemačkog suradnikIstine)
Primjedbe
Objavi komentar