Liturgija i reforma
Iz uvoda u francusko izdanje knjige msgr. Gambera "Reforma rimske liturgije"
Ne može netko
naprosto proizvesti liturgijski pokret… no taj netko može doprinijeti njegovom
razvitku, stremeći tome da ponovno usvoji duh liturgije, i javno braneći ono
što je već primio. Ovaj novi početak treba „oce“ koji će poslužiti kao uzori…
Oni koji su danas u potrazi za takvim „ocima“, nedvojbeno će susresti mons.
Klausa Gambera, koji nam je nažalost, prebrzo uzet, no možda je upravo time što
nas je napustio, postao uistinu nazočan među nama, sa svom snagom perspektiva
koje nam je otvorio. I upravo stoga jer je svojom smrću utekao razmiricama
raznoraznih skupina, mogao je u ovo nemirno vrijeme postati „ocem“ novoga
početka. Gamber je svim svojim srcem podupirao nade starog liturgijskog
pokreta. Možemo bez ikakve sumnje reći, pošto je došao iz strane škole, ostao
je autsajderom na njemačkoj sceni, koja ga je vrlo nevoljko prihvaćala; baš
nedavno jedna je disertacija naišla na velike poteškoće, jer se mladi
istraživač drznuo prečesto i pretjerano blagonaklono citirati Gambera. No,
možda je upravo ta činjenica da je Gamber toliko ostraciziran bila za njega
providonosna, jer ga je primorala na traženje vlastitog puta, i izbjegavanje
konformizma.
Vrlo je teško
ukratko reći što je važno u ovom okršaju liturgičara, a što nije. No, možda će
ovo što slijedi biti od koristi. J. A. Jungmann, jedan od zaista velikih
liturgičara našega stoljeća, definirao je liturgiju svoga vremena, onakvu kakva
se može razumjeti u svjetlu povijesnih istraživanja, kao „liturgiju koja je
plod razvoja – razvojnu liturgiju“
Ono pak što se
dogodilo nakon Koncila nešto je sasvim drugo: umjesto izrasle liturgije imamo
skrojenu, fabriciranu liturgiju. Napustili smo organski, životni proces rasta i
razvoja tijekom stoljeća, i zamijenili ga s fabrikacijom, banalnim proizvodom
hira trenutka. Gamber, obdaren budnošću istinskoga proroka, i hrabrošću
istinskog svjedoka, usprotivio se ovom krivotvorenju, te nas je, zahvaljujući
svom nevjerojatno bogatom znanju, neumorno poučavao životnoj punini istinske
liturgije. Kao čovjek koji je poznavao i ljubio povijest, pokazao nam je
mnogobrojne oblike i puteve liturgijskog razvitka; a kao čovjek koji je
povijest sagledavao iznutra, uvidio je u ovom razvoju i njegovim plodovima
neshvatljivi odraz vječne liturgije, one koja nije predmet naših čina, no koja
i dalje može nastaviti čudesno sazrijevati i cvasti, ukoliko se na intiman
način sjedinimo s njenim otajstvima. Smrt ovog znamenitog čovjeka i svećenika
trebala bi nas potaknuti; njegovo djelo trebalo bi nam dati nov zamah.
Kardinal Joseph Ratzinger
(cijela knjiga msgr. Gambera https://tradicionalnamisa.com/mons-klaus-gamber-reforma-rimske-liturgije-predgovor/ )
(cijela knjiga msgr. Gambera https://tradicionalnamisa.com/mons-klaus-gamber-reforma-rimske-liturgije-predgovor/ )
Primjedbe
Objavi komentar